KAPCSOLAT MTA KTI GYIK BELÉPÉS WEBMAIL NYELV VÁLTÓ
CÍMKÉK:

MTA KTI Blog

Az intézetben született vagy születő félben lévő kutatási eredmények, szakmapolitikai vélemények, valamint az aktuális gaz­dasági, közéleti és társa­dalom­politikai kérdések vitafóruma.



Szerkesztő és moderátor:

Madarász Aladár
E-mail: blog@krtk.mta.hu

Tisztelt Szerzők, Olvasók!
Kérjük, publikálásra szánt írásaikat, cikkeiket nevük
és emailcímük kíséretében juttassák el szerkesztőnkhöz.
A beküldött cikkek és hozzászólások előzetes moderációt követően jelennek meg honlapunkon.

Cikkek

Soós Károly Attila

Kell-e nekünk új alkotmányos adósságkorlát?
2011. március 17.
Kormányzati illetékesek a készülő új alkotmány egyik nagy vívmányaként beszélnek az államadósság tervezett korlátozásáról. Ennek kapcsán sohasem említik azt, hogy mai jogrendünk már tartalmaz egy, az állam eladósodását korlátozni hivatott költségvetési tervezési és felelősségi szabályrendszert. Igaz, az utóbbi nem alkotmányi szintű vagy egyébként kétharmados parlamenti jóváhagyású – mert 2008-ban a Fidesz megtagadta egy ilyen rendelkezés támogatását. Emellett más különbségek is vannak az (egyelőre) hatályos régi és az azt felváltani hivatott új szabályozás között. Érdemes-e a régit az újjal felváltani? Hasonlítsuk össze a kettőt!

  Tovább
Kommentek száma: 0

Kovács András György

Üzleti titok és jogorvoslat a szabályozott piacokon
2010. szeptember 22.
A nagy gazdasági perekben a sikeres perlés feltétele az ügyhöz kapcsolódó számos üzleti titkot képező adat megismerése. Ugyanez a helyzet, ha a hatóság által szabályozott hatósági ár a vita tárgya (pl. távközlésben), mert ilyenkor az üzleti titkot képező költségadatok feltárása nélkül sikeres perlés nem képzelhető el. Az eljáró bírák nincsenek abban a helyzetben, hogy egy-egy üzleti titok értékét megbecsüljék, ezért nagy a veszélye, hogy érdemi jogorvoslatra nem kerül sor, mert a bíró törekszik arra, hogy az üzleti titkok ismerete nélkül döntse el az ügyet. Ezt tetézi a Polgári Perrendtartás (1952.évi III. tv) 2009. január elsején hatályba lépett módosítása, amely kivette a bíró kezéből a döntés jogát az üzleti titok feltárásának tekintetében, és azok megismerhetőségét az üzleti titok jogosultjának nyilatkozatától tette függővé.  
Szükségesnek tartom az új szabályozás kritikáját, megmutatva azt, hogy léteznek az üzleti titok feltárása során alkalmazható olyan objektív kritériumok, melyekhez a bírák bátran nyúlhatnak. Az ésszerű és hatékony szabályozás éppen az lenne, ha a bírák a jogorvoslati jog érvényesülése érdekében az üzleti titok védelméhez való jogot a szükséges és arányos mértékben korlátozhatnák. Ennek bemutatásához a „jog gazdasági elemzése”/law and economics/ irányzat gondolkodásmódját hívom segítségül.

  Tovább
Kommentek száma: 0
Intézményünk országos és
nemzetközi hálózati kapcsolatát
az NIIF program biztosítja
MTA - Magyar Tudományos Akadémia MTA
Magyar Tudományos Akadémia
 
Utolsó módosítás:
2017-06-23 13:47:49